Campagne
- Concept & Ontwerp
- Kummer & Herrman
- Opdrachtgever
- Gemeente Utrecht
- Universiteit Utrecht
- Aantal bezoekers
- 40.000 in 10 weken
De tentoonstelling van de controversiële Amerikaanse kunstenaar Paul McCarthy toegankelijk maken voor een breed landelijk publiek, dat was de communicatieopdracht. AirPressure, de openluchttentoonstelling met gigantische opgeblazen sculpturen, discutabele iconen uit McCarthy’s werk, stond 10 weken in de Botanische Tuin in de Utrechtse Uithof. Na een pitch met Utrechtse ontwerpbureaus werd Kummer & Herrman de partij die de pr-campagne voor de tentoonstelling ontwierp.
McCarthy’s werk had in Nederland eerder voor opschudding gezorgd vanwege de plaatsing van het omstreden werk Santa Claus op een plein Rotterdam. Het beeld, een enorme kerstman met een ‘kerstboom’ in de hand, werd vanwege de gelijkenis met een seksspeeltje al snel omgedoopt tot Kabouter Buttplug.
Met deze controverse werd rekening gehouden in een campagne die jong en oud naar de Uithof moest trekken. In de postercampagne op straat bepaalden McCarthy’s opblaassculpturen voor 95% het beeld. Zo waren de beelden niet te schokkend en kwam de materialiteit van de sculpturen, die soms 10 meter hoog waren, dichtbij. Voor de A2-campagne, die binnenshuis werd verspreid, werd geput uit de vele quotes die op internet over McCarthy’s werk te vinden waren. De publicatie die na afloop verscheen bevatte een beschouwend essay en foto’s van professionele en amateurfotografen en was een van de winnaars van de Best Verzorgde Boeken 2009.
Pers
AirPressure haalde alle Nederlandse kranten en (kunst)pers. De tentoonstelling was spectaculair, humorvol en radicaal. Dat, samen met het prachtige zomerweer, goede picnickfaciliteiten en rondleidingen maakte AirPressure tot een ware publiekstrekker.